2016. május 9., hétfő

"And a start to steer her by"

Újabb pörgős hétvége. Balett, esküvő, lakodalom gyerekekkel, tornaverseny (Erzsóék ezüstérmet kaptak, nagy volt az öröm), vasárnapi ebéd Mamácsékkal, utazás haza autóval, érkezés vacsoraidőben, fürdetés, fektetés, huh.
Este nyolckor le voltak fektetve a gyerekek, Roni (jogosan) ki akarta pihenni a hétvégét, úgyhogy vízre tettem a kajakot és kieveztem a naplementébe. Gyönyörű szélcsendes idő volt, semmi viharjelzés, volt rajtam békaruha, vittem kabátot, telefont, lámpát, száraz ruhát. Abban maradtam magammal, hogy 9 órakor visszafordulok, lássuk, meddig jutunk. Áteveztem a főhercegi nyaraló előtt, végig a somosi strand mellett, ívben kerülve a horgászokat, hogy el ne vigyem a zsinórt. A Tihanyi Hajós Egylet mólóján öt kócsag állt sorban és szedegette a küszöket. Igyekeztem nem felzavarni őket, sokáig gondolkoztak, hogy veszélyes vagyok-e, de aztán egyenként felszálltak és áthúztak fölöttem. A kikötő túloldalán beeveztem a pusztuló nádas babái közé, hallgattam a békákat, igyekeztem nézni a víz alatt a nádtorzsákat, de már eléggé kezdett sötétedni. Szúnyogok sehol. Az UVATERV-Üdülőnek van egy kis strandja, a nádastól két kis kőmóló választja el, egyik oldalról már félig be is nőtte a nád, itt azelőtt még sosem jártam. Kanyarogva a nádszigetek között eljutottam a rév közelében lévő halászkikötőig, innen pedig a túlsó part felé vettem az irányt. Felraktam a kis gumis biciklilámpát előre a csomagra, hogy lássa a világ, hogy jövök, és célba vettem a szántódi móló fényeit. A félsziget túloldalán még világos csíkokat hagyott a naplemente.
Ahogy régen a Balaton-átúszásnál, időnként hátranéztem, hogy lássam, az északi part van-e közelebb, vagy a déli; elkerültem a hajózóút bójáit, igyekeztem nem menni a szántódi mólóhoz túl közel (bár a komp már nem járt), és nemsokára már tipikus déli parti nádas előtt jártam. Semmi nádpusztulás, egyenletes, de ritkább nád, az idei szálak alig lógnak ki itt még a vízből. Megtaláltam a szántódi kemping stégjét, megálltam, kiszálltam a hajóból, küldtem egy gyors SMS-t Roninak, akkor volt este 9. Felvettem a kabátot, elcsomagoltam a telefont, visszaültem a hajóba, kifordultam a vízre. Újhold volt, de az a ritka jelenség, amikor a vékony holdsarló mellett az egész korong halványan világít.
Ez a kép nem Tihanyban készült, de a hold nekem is ilyen volt

 Kinéztem a THE fényeit, de aztán gondoltam, rövidítek: fent volt a Göncöl, ki lehetett keresni a Sarkcsillagot (bár elég magasan állt), arra kormányoztam, egyenesen északnak. Egy örökkévalóságnak tűnt a sötét vízen, amíg feltűnt a déli, majd az északi pislogó-bója, a hajózóút határai. Amikor a holdat már eltakarta a félsziget, akkor bukkant ki a kivilágított apátság, és onnan már a tihanyi móló zöld lámpája is egyértelmű volt. Ha egy percre abbahagytam az evezést, a hajó lassan körbefordult velem: elvonult fölöttem a tavaszi ég, a Castor és Pollux, a Hattyú, a Corona Borealis, a füredi sétány, Siófok fényei, Zamárdi lámpasora, a félsziget parti útján világító gyufásdobozként elguruló utolsó esti Volánbusz. Mindkét part békái hallatszottak, több négy másodperces bagoly (füleskuvik) is szólt, amúgy teljesen csend volt.
Igazítottam az irányon, innentől a Sarkcsillag helyett a móló csúcsát igyekeztem a kajak orrán lévő kis lámpácska fölött tartani, még egyszer belehúztam, hadd csilingeljen a hajó. Egészen más, mint vitorlással, amivel az ember a szélre van bízva, és amivel egy ilyen csendes tavaszi estén tapodtat sem haladnék előre. A mólóhoz közelebb a parti szél fodrozta a vizet, már nem tükröződtek a csillagok, kezdett hűvös lenni. Ráfordutam az intézeti kikötőre, megkerültem a kismólót, fenyegetően magasodtak fölém a bent horgonyzó vitorlások. Koppanás nélkül a part mellé állotam, kivettem a kajakot. A mólón kollégák horgásztak, rögtön kaptam egy pohár pálinkát.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése